Fremtidens museum…

Fremtidens museum

- Et kritisk perspektiv

Af: Rebekka Hellstrøm

Hos Xenodoxia har vi store visioner for fremtidens museum! Vi drømmer om et museum, der inviterer dig ind i en fortælling, som byder på masser af sanselige oplevelser – et museum, hvor du aldrig er i tvivl om du må røre, smage, lugte, synge, snakke osv. Med andre ord, et museum hvor du kan opleve og forstå på dine egne præmisser. Vi drømmer om et mere åbent museum, hvor dine interesser er i centrum, og hvor du kan have en ærlig samtale om kunsten uden at føle dig dum eller uvidende, blot fordi du ikke har læst kunsthistorie.

Som landet ligger

Men hvordan ser udsigterne så ud for sådan et fremtidens museum? Jo altså.. hvis man kigger på tendenserne i mange af samtidens kulturinstitutioner og museer, så tyder meget på, at det går i den rigtige retning. Flere og flere museer åbner op for anderledes udstillinger og projekter og arbejder med nye, spændende tiltag. Sidste efterår kunne man for eksempel opleve Sisters AcademyDen Frie Udstillingsbygning. Her overtog Sisters Academy museet og omdannede det til et sanseligt univers hvor de hvide rum blev dekoreret i sorte og røde nuancer og gæsterne var inviteret til at deltage i det sanselige univers i 24 timer.

Foto: Museet for Søfart

 I Helsingør, på Museet for Søfart, træder man direkte ind i et arkitektonisk skibsskrog. Her går man igennem et gennemført scenografisk univers, som fortæller søfartshistorien på en sanselig og interaktiv facon fra start til slut. På Arken kan man for tiden opleve udstillingen My Music. Udstillingen er lavet i samarbejde med unge fra Ishøj Ungdomsskole, som har bidraget med deres perspektiver og ideer til den – faktisk ret immersive – udstilling. Disse tre eksempler illustrerer hver en pointe:

1) at kunsten begynder at åbne op for en bredere favnende forståelse af kunstbegrebet

2) at læring går hånd i hånd med sansning og oplevelser

3) at det er vigtigt at tage brugernes perspektiv i betragtning når man arbejder med museumsoplevelsen

Et Kodak-Øjeblik

Det er jo alt sammen meget godt, dog er der stadig et langt stykke vej, før vi når til vores version af fremtidens museum. For selvom mange museer så småt er begyndt at tænke i nye og kreative baner, er der tilsvarende lige så mange som holder fast i gamle vaner og forældede overbevisninger. Dette skyldes, at en del af museets funktion, pr. definition, er at bevare en samling af historiske, videnskabelige eller kunstneriske genstande, som skal være tilgængelige for offentligheden. Med denne overbevisning in mente, bliver brugerne – i museets optik –  nogen der skal “skoles” i en bestemt kulturhistorie fremfor at være aktive deltagere og medskabere af en oplevelse. Problemet opstår altså, når bevaring bliver museets ENESTE funktion, for hvad er pointen med at bevare en samling af genstande, hvis ingen gider at se dem? De museer der ikke indtænker brugeren i museumsoplevelsen, kommer inden alt for længe til at opleve et såkaldt Kodak-øjeblik – en reference til kameraproducenten som ikke overlevede den teknologiske udvikling i sin branche.

Kunst og Kultur
har økonomisk værdi

En anden vigtig faktor der spiller ind i problematikken, er den økonomiske model som museerne er underkastet. De fleste museer og kulturinstitutioner lever hovedsageligt af fondsstøtte og statsligt tilskud. Dertil kommer der måske lidt billetsalg og en indtægt fra en cafe eller museumsbutik i ny og næ, men alt i alt er det de færreste museer og kulturinstitutioner som er 100 procent økonomisk bæredygtige. Sagens kerne er, at museerne ganske enkelt bliver for magelige, når de ikke er tvunget til at følge med tidens tendenser for at overleve. 

Løsningen på alle disse problemer er selvfølgelig ikke ligetil, men lad os alligevel overveje nogle muligheder.

Sagens kerne er, at museerne ganske enkelt bliver magelige når de ikke er tvunget til at følge med tidens tendenser for at overleve

Først og fremmest er vi nødt til at indse, at kunst og kultur har økonomisk værdi! Især i København svømmer vi i kulturelle tilbud: hvornår har der fx været en hel måned uden en festival? Med den nuværende økonomiske model er dette store udbud af kulturelle begivenheder med til at sænke prisen – faktisk er en meget stor del af de forskellige tilbud helt gratis.

Hvis vi skal frem til vores version af fremtidens museum, er vi nødt til at begynde at tænke på kultur som et tilbud med en oplevelsesmæssig værdi, som rent faktisk er penge værd. Derudover kunne museumsverdenen have godt af, at lade sig inspirere af det private erhvervsliv. Ind med nogle brugerinddragende forretningsmodeller og ud med de modeller som kun virker på den offentligt støtte. Lad os begynde at lytte til brugerne og tage deres interesser alvorligt. Lad os fokusere mere på, hvordan vi kan gøre museerne mere tilgængelige og vedkommende for brugerne. Lad os skabe sanselige oplevelser omkring indholdet på museerne og lad os lade kreativiteten få mere spillerum – lad os komme i gang med at skabe fremtidens museum!

Læs mere om, hvordan Xenodoxia arbejder med kunstoplevelser

Besøg vores hjemmeside

Gå til Xenodoxia.dk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *