Xenodoxia Academy: Artist Spotlight med Iris Magdalene Schmidt

Artist Spotlight med filminstruktør Iris Magdalene Schmidt

I denne udgave af Xenodoxia Academy Artist Spotlight, har vi talt med filminstruktør Iris Magdalene Schmidt. 

Iris professionelle virke handler, for hende, om at udforske nye muligheder – og det er blandt andet også derfor hun har kastet sig over Virtual Reality. Hendes opvækst og mange ophold i udlandet har været med til at inspirere Iris, og forme hende til den instruktør hun er i dag. 

På nuværende tidspunkt har Iris netop instrueret en pilot til en post-apokalyptisk serie, der snart får lov at se dagens lys – og haft besøg af et SWAT team. Hvad det mere specifikt handler om, kan du blive meget klogere på i denne artikel.

billede af iris

Hvem er du, og hvordan vil du beskrive dig personligt, kreativt og professionelt?

Jeg hedder Iris Magdalene Schmidt, og jeg er filminstruktør. Jeg er dansk/græsk og har en bachelor i filmproduktion fra England, har studeret videoproduktion i USA, og har en kandidat fra Københavns Universitet i film- og medievidenskab.

Min kreative verden er med få ord baseret på at udforske nye muligheder – både når det kommer til form og indhold. Jeg søger grænsefladen mellem mediet og publikum i nye teknologier som virtual reality. Herudover søger jeg, så vidt muligt, at udfordre  publikum på indholdet.

Den indstilling tror jeg også smitter af på min tilgang til professionalisme og en stræben efter originalitet i mit kreative arbejde.

Virtual reality

Vi ved du arbejder med film og Virtual Reality. Arbejder du med andre medier?

Jeg arbejder også med fotografering, og har lige udstillet hos Dansk Arkitektur Center, hvor temaet var hvordan mennesker i byer interagerer med arkitektur.

Hvad fik dig til at starte med at lave film, og hvordan startede du med VR?

Min interesse for film startede som barn, med en stor fascination af historiefortælling. Jeg havde aldrig i min vildeste fantasi forestillet mig, at man kunne have et arbejde, hvor man skaber hele universer, og fortæller historier om de karakterer, der lever i dem.

Jeg vidste fra en tidlig alder, hvor vigtige og magtfulde de universer, der skabes i film kan være for et publikum. Da jeg begyndte at involvere mig i filmbranchen, opdagede jeg hvilken vigtig impact film kan have på folk. Så jeg måtte bare lave film.

Min interesse for virtual reality kommer fra, at jeg længe har været fascineret og fulgt med i udviklingen af nye teknologier, og hvordan de har indflydelse på vores liv. Da produktionsselskabet Makropol søgte folk til et nyt VR-projekt, slog jeg til.

Efter at have eksperimenteret med forskellige udtryksformer, fandt jeg hurtigt ud af, at mediet i sig selv ikke er det vigtigste element. Ved at skabe hele fiktionelle verdener, Story Worlds, kunne jeg hive de historier ud, som jeg ville, og fortælle dem gennem forskellige medier; kortfilm, TV, eksperimenterende kunst, musikvideoer, virtual reality etc.

Derfor har jeg arbejdet med mange forskellige medier, hvor det galt om at fremhæve mediets styrke og få fortalt den bedste historie. VR byder i øjeblikket på så mange nye muligheder i forhold til at formidle historier, og de muligheder er vildt interessante at udforske for en filminstruktør, der prøver at skubbe til nogle grænser og udfordre sit publikum.

Hvem er dine største inspirationskilder og hvorfor?

Jeg har i løbet af min opvækst og uddannelse boet mange år i udlandet.

Det, som alle landene har til fælles er, at de har en stærk filmkultur, men også meget forskellige tilgange til film.

Begge aspekter er jeg blevet inspireret af, da jeg skulle udforske, hvilken slags filminstruktør, jeg ville være.

Hvilket projekt er du mest stolt af, og hvilket projekt har betydet mest for dig?

Det projekt, som jeg er mest stolt af, er et af de største projekter, jeg har instrueret: en pilot til en post-apokalyptisk serie, der lige nu er i post-produktion.

Nogle gange er man heldig at arbejde på projekter, som man synes passer perfekt til én, og det gjorde denne her: en dyster, dystopisk historie om to unge søstre og deres forhold, i en verden der smuldrede omkring dem.

Vi fik samlet et fantastisk team både foran og bag kameraet, og var omkring 100 mennesker på produktionen. Uden dem var ingen af optagelserne kommet i hus, og jeg glæder mig til, at piloten kan få sin time to shine engang i nærmeste fremtid.

Er der et/nogle gennemgående temaer i dit arbejde?

Det er gennemgående i mit arbejde at udforske, hvad der sker med normale personer i unormale omstændigheder og forskellige variationer af denne idé.

Det er typisk et ’hvad-nu-hvis’-koncept, der griber mig, og hvorfra jeg udvikler en idé og spreder den ud i et helt fiktionelt univers, udvikler karakterer og til sidst historien, i den rækkefølge.

Idéen til min post-apokalyptiske serie kom for eksempel til verden gennem denne tilgang. Det er ofte semi-dystre universer med cirkulære fortællinger, hvor historien starter og slutter næsten samme sted, men hvor karaktererne har udviklet sig siden da.

3 fun facts om dig selv?

1 – Jeg tilpasser mig hurtigt mine omgivelser og har de sidste par år gået fra at have;

  • en super-posh britisk accent
  • til en amerikansk syd-stats accent hvor hver sætning afsluttes med ordet ”y’all”
  • til nu hvor jeg bor i København, en Dinglish accent

2 – Jeg kan ikke gå ind i en boghandel, uden at komme ud med mindst 5 bøger.

3 – Politiets Efterretningstjeneste og deres danske version af et SWAT-team dukkede engang op på en film (faktisk den post-apokalyptiske pilot), jeg var i gang med at instruere.

Nogle nervøse pensionister havde set vores skuespillere (4 mænd) gå ind i en forladt bygning med (hvad de ikke vidste var fake) våben og havde troet, at det var en terrortrussel.

Det fandt politiet hurtigt ud af, at det ikke var, og så pakkede de sniperne på taget (med os i sigte-kornet) sammen og tog hjem.

Vil du vide mere om Iris?

Hvis du ligesom os synes, at Iris er super interessant, så husk du kan høre hende fortælle meget mere om hendes virke til The Xenodoxia Experience den 10.maj.

Tilmeld dig lige her.

 

Vi glæder os til at se dig. 

Få nyheder fra Xenodoxia Subliminal

Modtag en email når der er nyt på Subliminal 🙂
– husk at læse vores privatlivspolitik før du tilmelder dig!

Vi tales ved!

Blog om performativ kunst

Læs mere om, hvordan Xenodoxia arbejder med begreber som kropslighed​

Besøg vores hjemmeside

Gå til Xenodoxia.dk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *